Pàgines

dimarts, 22 de maig del 2012

Noves pràctiques. La CMO

La xarxa ha suposat la modificació de dos aspectes del comportament social: la principal, la comunicació; és evident que el naixement d’Internet ha satisfet les necessitats d'immediatesa i d'eficàcia comunicativa que imposa la nostra societat actual, i ha modificat fortament la nostra manera de comunicar-nos. D’altra banda, s’ha creat un nou espai de convivència, el ciberespai; un entorn social complet i complex, d’àmbit universal i d’interacció simultània, que li permet unir les coordenades espai-temps.

Tal com suara s’ha esmentat, Internet és una xarxa que permet la comunicació mediada per ordinador (CMO). Però això no sembla, com les tecnologies de la telecomunicació prèvies –telèfon, teletip, fax, ràdio o televisió-, un simple mitjà o instrument de comunicació, ans al contrari, les CMO són, a més d’una eina de comunicació, un espai on tenen lloc relacions socials complexes, que constitueixen un nou fenomen social. Sovint acceptem aquest fet sense mesurar-ne les conseqüències, els canvis que es produeixen en el nostre entorn, a nivell comunicacional, lingüístic, social, cultural i generacional. Com a xarxa de comunicació la CMO presenta uns noves pràctiques socials i noves formes d'escriptura, d’entre els quals en podem destacar: la possibilitat de comunicació anònima, l’eliminació de barreres físico-temporals, i una forma de comunicació majoritàriament a través de simbologia escrita.